Vědci odhalili tajemství schizofrenie

Vědci odhalili tajemství schizofrenie - anotační foto

FOTO: Pixmac

15. září 2014, 10:08 (Aktualizováno 15.09.)
MB, EuroZprávy.cz

St. Louis - Nový výzkum naznačuje, že schizofrenie ve skutečnosti není jedna nemoc, ale zahrnuje celkem osm různých mentálních onemocnění. Každé z nich je způsobeno změnami v odlišné skupině genů a vede k různým příznakům. Informuje server USA Today.

Výzkum by mohl vědcům v budoucnu pomoci vyvinout nové, lepší metody pro diagnózu a léčbu schizofrenie. Toto onemocnění, pokud není léčeno, může mít na jedince devastující důsledky, připomíná C. Robert Cloninger, člen výzkumného týmu.

"Otevíráme zcela novou éru v psychiatrických diagnózách," uvádí profesor psychiatrie a genetiky z Washingtonovy university medicíny v St. Louis. Podle Cloningera se objevuje perspektiva přesnějších, personalizovaných diagnóz a léčby příčin problému, nikoliv pouze potlačování symptomů.

Vědci zjistili, že za jednotlivé příznaky schizofrenie jsou odpovědné různé skupiny genů. Některé se projevují chaotickou řečí, pověstným "blábolením", jiné naopak způsobují, že pacient slyší neexistující hlasy.

Rovněž bylo potvrzeno, že schizofrenie je především genetickou nemocí. Výzkum totiž porovnal DNA 4200 schizofreniků se vzorky 3800 zdravých lidí. Zatímco u běžného člověka hrozí pouze 1% riziko rozvoje schizofrenie, u lidí se specifickou genovou výbavou to je až 95%.

Svět

V Kyjevě našli mrtvého ruského novináře. Prý šlo o sebevraždu

V Kyjevě našli mrtvého ruského novináře. Prý šlo o sebevraždu - anotační obrázek

28.08.2016 18:18

Kyjev - Zhruba měsíc po vraždě prozápadního ruského žurnalisty Pavla Šeremeta byl v Kyjevě nalezen mrtev další ruský novinář. Údajně šlo o sebevraždu.

Španělští liberálové se rozhodli: Podpoří premiéra

Španělští liberálové se rozhodli: Podpoří premiéra - anotační obrázek

28.08.2016 18:16

Madrid - Malá španělská liberální strana Ciudadanos se dnes zavázala, že ve středu podpoří vládu premiéra Mariana Rajoye. Informují o tom tamní média.

Velký objev: Největší pyramida světa byla skrytá pod kostelem

Velký objev: Největší pyramida světa byla skrytá pod kostelem - anotační obrázek

28.08.2016 17:15

Cholula - Když první osadníci postavili kostel na kopci v mexickém městě Cholula, tak ještě netušili, že je pod ním ukrytá pyramida. Vědci její přítomnost odhalili v roce 1910, ale nevěděli, že se jedná o největší pyramidu na světě.

Indonésan má podle dokladů 145 let. Je možná nejstarší člověk na světě

Indonésan má podle dokladů 145 let. Je možná nejstarší člověk na světě - anotační obrázek

28.08.2016 16:53

Jakarta - Nejstarším žijícím člověkem je patrně Indonésan, který tvrdí, že je mu 145 let. Uvedl to server The Telegraph.