Vědci odhalili tajemství schizofrenie

Vědci odhalili tajemství schizofrenie - anotační foto

FOTO: Pixmac

15. září 2014, 10:08 (Aktualizováno 15.09.)
MB, EuroZprávy.cz

St. Louis - Nový výzkum naznačuje, že schizofrenie ve skutečnosti není jedna nemoc, ale zahrnuje celkem osm různých mentálních onemocnění. Každé z nich je způsobeno změnami v odlišné skupině genů a vede k různým příznakům. Informuje server USA Today.

Výzkum by mohl vědcům v budoucnu pomoci vyvinout nové, lepší metody pro diagnózu a léčbu schizofrenie. Toto onemocnění, pokud není léčeno, může mít na jedince devastující důsledky, připomíná C. Robert Cloninger, člen výzkumného týmu.

"Otevíráme zcela novou éru v psychiatrických diagnózách," uvádí profesor psychiatrie a genetiky z Washingtonovy university medicíny v St. Louis. Podle Cloningera se objevuje perspektiva přesnějších, personalizovaných diagnóz a léčby příčin problému, nikoliv pouze potlačování symptomů.

Vědci zjistili, že za jednotlivé příznaky schizofrenie jsou odpovědné různé skupiny genů. Některé se projevují chaotickou řečí, pověstným "blábolením", jiné naopak způsobují, že pacient slyší neexistující hlasy.

Rovněž bylo potvrzeno, že schizofrenie je především genetickou nemocí. Výzkum totiž porovnal DNA 4200 schizofreniků se vzorky 3800 zdravých lidí. Zatímco u běžného člověka hrozí pouze 1% riziko rozvoje schizofrenie, u lidí se specifickou genovou výbavou to je až 95%.

Svět

Merkelová na sjezdu CDU: Uprchlická situace z loňska se nesmí opakovat

Merkelová na sjezdu CDU: Uprchlická situace z loňska se nesmí opakovat  - anotační obrázek

06.12.2016 12:57

Berlín - V německém Essenu dnes začal sjezd Křesťanskodemokratické unie (CDU). Její předsedkyně a zároveň kancléřka Angela Merkelová hned na úvod uvedla, že se uprchlická krize z loňského roku nemůže a nesmí opakovat.

Týrání, mučení a neskutečná bolest? Lidé si na týrání zvykají, ukázala drsná studie - anotační obrázek

06.12.2016 12:52

Ženeva - Mučení zajatců a týrání vězňů. Ačkoliv jsou tyto praktiky zakázány, stále více lidí je považuje za běžnou součást války. Ukázal to průzkum Mezinárodního výboru Červeného kříže.

Německý novinář v přestojení pronikl mezi migranty. Z jeho zprávy jde mráz po zádech - anotační obrázek

06.12.2016 12:52

Berlín - Německo-pákistánský novinář Shams Ul-Haq se v utajení vydal do několika německých azylových domů. Pod falešnými identitami mluvil s migranty a dospěl k jasnému závěru – migrační centra jsou plná radikálních islámských náborářů a věřících.

Brutální systém šuang-kuej: Mučení při výslechu neujdou ani čínští komunisté

Brutální systém šuang-kuej: Mučení při výslechu neujdou ani čínští komunisté - anotační obrázek

06.12.2016 12:43

Peking - Podle organizace Human Rights Watch (HRW) se mučení vězňů v Číně netýká jen disidentů a aktivistů, ale i těch členů komunistické strany, kteří jsou obviněni z korupce.